Vliegscholen
Vergelijk vliegscholen
De Commissie Juniore Vliegers (CJV) van de VNV bezoekt regelmatig verschillende vliegscholen om zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven. Deze bezoeken worden onder andere gebruikt om met de directie te praten over de huidige stand van zaken. Tevens vragen wij de vliegscholen om vragenlijsten in te vullen die ons van feitelijke informatie voorzien. We ontvangen ook via verschillende andere bronnen, zoals oud-leerlingen en studenten die nog met de opleiding bezig zijn, informatie.
Al deze informatie gebruiken we vervolgens om de vliegscholen op een aantal kenmerken te vergelijken. Deze vergelijking kan je helpen bij het maken van een keuze tussen de verschillende vliegscholen.
Momenteel hebben we contact met een viertal vliegscholen: KLM Flight Academy, EPST, AIS Flight Academy en Transavia.
Let op: de gegevens op deze website zijn ter informatie. Voor officiële cijfers en informatie verwijzen we je graag door naar de website van de desbetreffende vliegscholen.
Een aantal zaken die wij ter vergelijking aan jullie willen aanbieden:
Kosten opleiding piloot en eventuele financieringsmogelijkheid
Tegenwoordig vergt de opleiding tot verkeersvlieger een investering van minimaal € 86.000,-. Behalve deze opleidingskosten kunnen er ook nog extra kosten bij komen door eventuele eisen van luchtvaartmaatschappijen. Deze eisen bestaan bijvoorbeeld uit het hebben van een brevet op een specifiek type vliegtuig en/of het hebben van een minimaal aantal vlieguren. Deze extra kosten kunnen al snel oplopen tot € 30.000,- of meer.
Nadat de opleiding is afgerond blijft het, ondanks de aantrekkende economie, een uitdaging om een baan als verkeersvlieger te vinden. Bovendien zijn de (aanvangs)salarissen bij sommige maatschappijen relatief laag waardoor het moeilijk is daarvan de rente te betalen en de studieschuld af te lossen.
Het is niet ongebruikelijk dat een student aan het einde van de opleiding een studieschuld heeft van € 150.000,- of meer. Dit is exclusief de eerdergenoemde kosten voor eventuele Type Rating bij de maatschappij.
Sinds enige jaren bieden de banken geen financieringen meer aan specifiek voor piloten. Hoe de verschillende vliegscholen dit oplossen lees je hieronder.
KLM Flight Academy
De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Vanuit de opleiding wordt de mogelijkheid geboden dit te financieren vanuit KLM. In dit geval worden de opleidingskosten voorgeschoten door KLM. Wanneer de student de opleiding succesvol afrondt en in dienst is getreden bij KLM zal de student over een periode van 15 jaar deze kosten terugbetalen. Tot het moment van indiensttreding betaalt de student geen rente.
EPST
EPST werkt op dit moment samen met drie verschillende vliegscholen: Global Aviation (Griekenland), OSM Aviation Academy (Noorwegen) en Aero Locarno (Zwitserland). Voor alledrie deze vliegscholen bedragen de opleidingskosten €105.00,-. Het verschil tussen deze opleidingen is de verdeling tussen theorie en praktijk, zo kan de student kiezen wat het beste bij hem/haar past.
De student heeft de keuze om aanvullend aan de opleiding nog een Type Rating te volgen. Deze Type Rating wordt gegeven op een gecertificeerde EPST simulator van het type B737-800 of A320. Voor de Type Rating vraagt EPST een extra bijdrage van €14.750,-.
Een financieringsmogelijkheid is er niet. Een gesprek met Flight Finance is inbegrepen. Dit is geen geldverstrekker, maar een adviseur die aan de hand van je persoonlijke situatie een financieel plan opstelt waarmee je naar de bank kunt gaan voor een lening.
AIS Flight Academy
AIS FA heeft drie varianten van de opleiding: een Airline Pilot Program (APP) een Modulaire opleiding en een Airline Pilot Program avond. De kosten van de opleiding hangen af van de variant die student besluit te volgen.
Voor de APP-variant bedragen de kosten van de opleiding €98.000,-. Dit is een volledige opleiding die eindigt met een Multi Crew Cooperation (MCC) course op de FNPT II Cessna Citation Jet simulator.
Bij de modulaire opleiding wordt het programma aangepast naar de agenda en ervaring van de student. Doordat er een programma gemaakt wordt op basis van beschikbaarheid en mogelijke "kortingsuren" kan er geen prijsindicatie gegeven worden. AIS FA kan dit wel geven door middel van een offerte.
De Airline Pilot Program avond variant is in principe dezelfde opleiding als de APP alleen wordt hier de theorie in de avonduren gegeven. Ook deze opleiding wordt aangepast aan de agenda van de student en dus is er geen indicatie te geven van wat de kosten zijn van de opleiding.
AIS FA heeft geen financieringsmogelijkheid. Tijdens de selectie neemt Flight Finance contact op. Dit is geen geldverstrekker, maar een adviseur die aan de hand van je persoonlijke situatie een financieel plan opstelt waarmee je naar de bank kunt gaan voor een lening.
Transavia
Transavia biedt een Multi crew Pilot License (MPL) opleiding. Met deze opleiding heeft iemand de bevoegdheid om te opereren in een meervoudig vlieger gecertificeerd vliegtuig. Tijdens deze opleiding zal de student in ongeveer 65 uur de basisvaardigheden van het vliegen leren. Na deze fase van de opleiding zal de overstap gemaakt worden naar het leren vliegen op een B737 NG.
De opleidingskosten bedragen in totaal €86.000,-. Transavia levert een financiële bijdrage waardoor de kosten voor de student neerkomen op €61.000,-. Transavia biedt hiervoor geen financieringsmogelijkheid. Vanuit de opleiding wordt aanbevolen contact op te nemen met Flight Finance. Dit is geen geldverstrekker, maar een adviseur die aan de hand van je persoonlijke situatie een financieel plan opstelt waarmee je naar de bank kunt gaan voor een lening.
Opleidingsduur
De opleidingsduur per opleiding is verschillend. Gemiddeld genomen duurt een opleiding tot vlieger 20 tot 24 maanden. Houd er rekening mee dat dit de tijd is voor de reële opleiding. Er is geen rekening gehouden met eventuele wachttijden gedurende de opleiding.
Garantiefonds
Veel vliegscholen adverteren met een garantiefonds. Het is zaak om goed te achterhalen wat het garantiefonds nu eigenlijk concreet inhoudt. Wat betaalt het garantiefonds uit? Vanaf wanneer betaalt dit garantiefonds uit? Hoe lang betaalt het garantiefonds uit?
Een Loss of License-verzekering dien je vaak zelf nog af te sluiten. Informeer hier goed naar. (Loss of License is een verzekering die uitkeert indien je je medische brevet kwijtraakt).
KLM Flight Academy:
De KLM Flight Academy heeft een garantiefonds. Voor de studenten die de opleiding uit eigen middelen betalen, wordt bij het niet kunnen afronden van de opleiding, het medisch ongeschikt raken of het niet in dienst kunnen treden bij KLM binnen vijf jaar de gemaakte opleidingskosten terugbetaald. Wanneer de student kiest voor financiering door middel van het construct met KLM dan keert het garantiefonds niet uit aan de student zelf, maar aan KLM.
EPST:
EPST heeft een garantiefonds dat volledig uitkeert als je buiten je eigen schuld om de opleiding niet af kunt maken. Voor dit garantiefonds wordt € 1.500 - €2.500,- in rekening gebracht. Dit zit verwerkt in de totale opleidingskosten.
AIS Flight Academy:
Het garantiefonds van AIS Flight Academy dekt alle kosten die worden gemaakt tijdens het vlieggedeelte tot het moment van falen. Er wordt hier een bijdrage van €3.500,- per student voor gevraagd.
Transavia
Transavia biedt ook een garantiefonds. Voor dit garantiefonds wordt een bedrag van €2.500,- gevraagd. Dit bedrag is meegenomen in de opleidingskosten.
Brevetten & na je opleiding
Hier vind je een overzicht van de verschillende brevetten waarmee je van de vliegscholen afkomt. Ook wordt hier ingegaan op de hulp die een school biedt bij het geldig houden van de brevetten, mocht je niet direct na je opleiding een baan vinden. In onze kennisbank vind je meer informatie over de verschillende brevetten die in Nederland uitgegeven worden.
KLM Flight Academy
De KLM Flight Academy leidt op voor een ‘Frozen' ATPL. Tijdens het selectieproces voor de opleiding gaat de kandidaat op sollicitatie bij KLM. Hierdoor komt de student na het afronden van de opleiding terecht op de wachtlijst voor indiensttreding bij KLM. De KLM Flight Academy leidt per jaar 60 vliegers op, dat is minder dan wat KLM gemiddeld nodig heeft op basis van pensioneringen. Hierdoor blijft de wachttijd na de studie beperkt. Wanneer KLM nieuwe vliegers aanneemt, worden eerst afgestudeerden van de KLM Flight Academy in dienst genomen. Uit gesprekken met oud-leerlingen blijkt dat de KLM Flight Academy tegen betaling mogelijkheden biedt voor het geldig houden van brevetten tijdens de wachttijd.
EPST
EPST leidt op voor een ‘Frozen’ ATPL. Na afronding van de opleiding kunnen studenten gratis trainen in een B737-simulator wanneer er ruimte is. Ook worden er verschillende trainingen aangeboden, waaronder sollicitatietrainingen.
AIS Flight Academy
AIS Flight Academy leidt op voor een ‘Frozen’ ATPL. Na de opleiding kunnen studenten inlopen bij theorielessen en gebruikmaken van de simulator als er ruimte is.
Transavia
Transavia leidt op voor een MPL (Multi pilot license)-brevet met een Boeing 737NG Type Rating.