VNV positief over oproep van de politiek om de expertise van piloten bij trainingseisen nieuwe vliegtuigen te verankeren
Vandaag heeft de Tweede Kamer een motie van SP-Kamerlid Alkaya aangenomen waarin wordt opgeroepen Europees te pleiten voor structurele betrokkenheid van de verkeersvliegers bij de trainings- en opleidingseisen bij (her)certificering van vliegtuigen. Dit is op dit moment nog niet structureel geborgd. De VNV ondersteunt de oproep van de Kamer en is verheugd met de erkenning van de expertise van de verkeersvlieger op vliegveiligheid.
VNV-voorzitter Willem Schmid: “De Boeing 737MAX is helaas illustratief voor wat economische druk op de veiligheid bij (her)certificatie van vliegtuigen kan doen. Het spanningsveld tussen het streven naar lagere kosten in de luchtvaart en het belang van goede trainingsprogramma’s en informatievoorziening aan piloten over updates en innovaties, is te lang genegeerd.”
Bij het ontwerp en de (door)ontwikkeling van een vliegtuig mogen commerciële afwegingen nooit de overhand krijgen boven de zorgvuldigheid van het ontwerp- en testproces en de veiligheid van het toestel, aldus Schmid. In het belang van vliegveiligheid heeft de VNV daarom gepleit voor een structurele betrokkenheid van onafhankelijke piloten bij de vormgeving van trainings- en opleidingseisen bij nieuwe vliegtuigtypen. Schmid: “Op dit vlak zijn vliegers specialisten en hebben zij vliegveiligheid dan ook altijd op nummer 1 staan.”
De VNV gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vragen hoe zij opvolging gaan geven aan deze breedgedragen motie.