VNV: Meer focus op werknemers in Luchtvaartnota 2020-2050
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat in de Luchtvaartnota 2020-2050 de positie en rol van werknemers/piloten voldoende aandacht krijgt. Het is een van de punten die minimaal opgenomen dienen te worden in de luchtvaartnota. Als lid van de klankbordgroep die speciaal voor deze luchtvaartnota is samengesteld, geeft de VNV in een zogenoemd position paper haar visie op het gebied van veiligheid, economie, duurzaamheid en leefomgeving in relatie tot de luchtvaart.
“Een Luchtvaartnota 2020-2050 zonder aandacht voor de positie en rol van werknemers/piloten van de luchtvaartsector is voor ons onacceptabel”, stelt VNV-president Willem Schmid. In de luchtvaartsector verdienen 300.000 mensen hun brood. De sector wordt steeds vaker geconfronteerd met sociale misstanden als gevolg van oneerlijke concurrentie, een gebrek aan onafhankelijke dialoog en een terugtredende overheid. Als ultieme consequentie kan hierdoor de vliegveiligheid onder druk komen te staan.
Veiligheid dient een randvoorwaarde voor luchtvaart te zijn. Met een goed veiligheidsniveau en -systeem blijft de luchtvaart in staat te groeien. Maar veiligheid is geen gegeven en staat regelmatig onder (commerciële) druk. Bij gesprekken over veiligheidsmaatregelen moeten dan ook de piloten, als eindgebruiker van deze maatregelen, betrokken worden. Zij zijn immers eindverantwoordelijk voor iedere vlucht en zien in de dagelijkse operatie de effecten van beleid. De onafhankelijke input van deze centrale beroepsgroep bij luchtvaartbeleid is onmisbaar bij het opstellen van meerjarenbeleid. “Veiligheid moet in het dna van werknemers in de luchtvaartsector zitten”, aldus Schmid.
Op economisch vlak is de VNV een voorstander van de invoering van sociale vestigingsvereisten. Op dit moment kapen gesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen Europese luchtvaartbanen weg en staat op termijn het behoud van zelfbeschikking over de luchtvaartinfrastructuur hier op het spel. Eerlijke concurrentie zou als voorbehoud moeten gelden voor toegang tot de Nederlandse en Europese luchtvaartmarkt.
Om een level playing field in de luchtvaart te behouden moet een invoering van heffingen op luchtvaart, zoals een tickettaks en belastingen op kerosine alleen mondiaal worden afgesproken.