VNV: ISMS is ‘Oude wijn in nieuwe zakken’
Eindgebruiker Schiphol mag niet meebeslissen over veiligheid op luchthaven
Vandaag lanceerden de leden van de Safety Review Board van ISMS (Integraal Safety Management Systeem) The Roadmap Safety Improvement Schiphol. Een klinkend verhaal over hoe na verschillende zeer kritische OVV-rapporten de vliegveiligheid op een effectieve manier zal worden aangepakt. Dit pr-offensief van onder meer KLM, de Schiphol Group, LVNL en IenW oogt overtuigend, maar is dat zeker niet. Zo blijft het niet laten stijgen van kosten voor de luchthaven Schiphol leidend en mogen de eindgebruikers niet meebeslissen over wat nodig is om de veiligheid op Schiphol de komende jaren te verhogen. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich dan ook ernstige zorgen over de houding van en de manier waarop deze partijen tegen vliegveiligheid aankijken.
‘Oude wijn in nieuwe zakken’
Het eerste wat bij ISMS en de daarbij horende Roadmap opvalt, is dat nog altijd exact dezelfde partijen en dezelfde personen informatie met elkaar uitwisselen rondom het thema veiligheid op Schiphol als voorheen. Dit zijn de sectorpartijen die verantwoording dragen voor de veiligheid binnen hun organisatie, maar niet voor de algehele veiligheid op Schiphol. Daarmee is ISMS identiek aan het uitgerangeerde Veiligheid Platform Schiphol (VPS), waar over de jaren heen juist veel kritiek op is gekomen. Het doel van ISMS is niet ‘zo veilig als mogelijk’ maar ‘zo veilig als nodig, zonder dat dit een negatieve impact heeft op de kosten en capaciteit van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen die daar actief zijn’. Dat is wat als uitgangspunt wordt genomen. Hoognodige investeringen die de OVV aanbeveelt om de veiligheid te verbeteren staan dan ook niet op de planning, kostenbeheersing wel. ISMS en The Roadmap Safety Improvement Schiphol is wat de VNV betreft een voortzetting van het oude VPS.
Jaknikkers in plaats van een kritische houding
Het verbeteren van de vliegveiligheid op Schiphol kan in de ogen van de VNV alleen als ook de ervaringen en suggesties van de eindgebruikers mee worden gewogen. Piloten – de eindgebruikers en eindverantwoordelijken voor een veilige vluchtuitvoering – zijn niet welkom in ISMS en kunnen dus ook niet meediscussiëren over de te nemen maatregelen om onveilige situaties veiliger te maken. Juist daar waar een afweging van alle belangen voorop zou moeten staan, mist de partij die veiligheid als voornaamste prioriteit heeft. ISMS is een homogene groep die met overheidsgoedkeuring kosten en capaciteit boven veiligheid stelt en het hebben van een kritische houding ontmoedigt.
De VNV past voor deze manier van doen en heeft inmiddels de minister van Infrastructuur en Waterstaat als verantwoordelijke persoon voor de veiligheid op Schiphol hiertegen gewaarschuwd. Dit doen we vanuit onze verantwoordelijkheid en voor de vliegveiligheid, voordat er een groot incident op Schiphol plaatsvindt.