VNV en KLM sluiten principeakkoord over inschaling Embraer 195-E2
Op vrijdag 29 oktober hebben de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en KLM een principeovereenkomst bereikt over de inschaling van piloten op een nieuw vliegtuigtype in de KLM-vloot, de Embraer 195-E2, en een tweede, nog aan te schaffen toestel voor de Europese vloot.
Met de introductie van de Embraer 195-E2, opvolger van onder meer de Boeing 737-700, krijgt een groep KLM Cityhopper piloten een grotere verantwoordelijkheid over meer passagiers en een groter toestel. Bij die verantwoordelijkheid horen ook passende afspraken. De VNV is sinds vorig jaar met KLM in gesprek over afspraken die horen bij ingebruikname van dit nieuwe vliegtuigtype. KLM heeft op dit moment vier Embraer 195-E2. Het afgelopen jaar maakten de Cityhopper-piloten het door een tijdelijk lagere inschaling mogelijk dat deze goedkopere, duurzamere en stillere vliegtuigen toch al konden vliegen. Die tijdelijke overeenkomst loopt af op 31 oktober 2021, waardoor een definitieve inschalingsafspraak noodzakelijk was.
Dit principeakkoord is goed nieuws voor zowel deze kleine groep KLM Cityhopper piloten als voor de toekomst van de KLM. Met deze afspraken krijgen de piloten de beloning die past bij een grotere verantwoordelijkheid zonder dat de kosten voor KLM stijgen. Tegelijkertijd stelt het KLM in staat om zijn toekomstige markt- en duurzaamheidsambities te realiseren. Naast de afspraken over de E195-E2 zijn ook afspraken gemaakt over voorwaarden waaronder een ander, toekomstig toestel dat KLM Europees wil inzetten, gevlogen kan worden. KLM (en Air France/Transavia) voeren momenteel gesprekken over een order voor deze vlootvervanging.
Het principeakkoord wordt door het VNV-bestuur voor goedkeuring aan de leden voorgelegd op maandag 15 november 2021. Om het mogelijk te maken dat de duurzamere en stillere E195-E2 in de tussentijd blijft vliegen hebben de leden ingestemd om de bestaande tijdelijke afspraken, waaronder het vliegtuig nu wordt gevlogen, tot die tijd te verlengen.