VNV dient klacht in bij Europese Commissie over voorwaarden steunpakket
KLM’ers zijn altijd bereid gebleken om KLM door moeilijke tijden heen te loodsen. Dat geldt in het bijzonder voor onze beroepsgroep, de piloten. In de afgelopen jaren hebben we vele bezuinigingen geaccepteerd om ons bedrijf weer een rendabele toekomst te geven. Ook in deze coronacrisis hebben wij al verschillende kostenbesparingen en extra flexibiliteit doorgevoerd en zetten wij het overleg over een passende bijdrage natuurlijk voort.
Met het huidige voorwaardenpakket van de overheid wordt de uitkomst van een cao-overleg gedicteerd, in plaats dat er ruimte geboden wordt aan sociale partners om arbeidsvoorwaarden in goed overleg vast te stellen. De voorwaarden die de overheid rondom het steunpakket met KLM heeft afgesproken, creëert daarmee een onnodig probleem. Geen enkele vakbond denkt dat de gedicteerde staffel voor reductie van individuele arbeidsvoorwaarden te realiseren valt. Er is hiervoor geen begrip en de bonden voelen zich er niet aan gebonden. Daar hebben wij gedurende het proces alle betrokken partijen ook herhaaldelijk op gewezen.
De voorwaarden zijn bovendien niet in lijn met fundamentele arbeidsrechten, verankerd in verschillende Europese verdragen en richtlijnen. Dergelijke specifieke en dwingende voorwaarden vormen een inbreuk op de arbeidsrechten die onder meer vastgelegd zijn in de Fundamental Principles and Rights at Work van de ILO, die door alle 27 Europese lidstaten zijn geratificeerd. Meerdere arbeidsrechtjuristen onderstrepen deze zienswijze (https://njb.nl/blogs/staatshulp-en-loonsverlaging/).
Het steunpakket ligt op dit moment ter goedkeuring voor bij de Europese Commissie. De VNV heeft, samen met andere bonden, een formele klacht ingediend over het gedeelte dat de arbeidsvoorwaardelijke voorwaarden betreft. Het lijkt ons onlogisch dat de Europese Commissie aan het gedeelte van het steunpakket goedkeuring verleent waarin voorwaarden staan die strijdig zijn met Europese verdragen en regels.
Wij hopen dat hiermee alsnog de specifieke arbeidsvoorwaardelijke ingrepen uit het voorwaardenpakket worden weggenomen, opdat wij in vrijheid met KLM kunnen onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden en de aanpassing daarvan. Juist om KLM te helpen. In deze geldt voor betrokken partijen meer dan ooit: ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’.