VNV dagvaardt KLM over opzegging pensioenen
Directie passeert ondernemingsraad bewust met overhaast besluit
Vandaag is KLM door de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) gedagvaard inzake de opzegging van de pensioenovereenkomst. Reden hiervoor is dat KLM weigert om de gedane opzegging in te trekken en om op de uitnodiging van de VNV in te gaan om voor 1 december 2016 via normaal overleg een structurele oplossing te bereiken ter vervanging van het pensioenakkoord.
“Het gaat niet om pensioenen, maar om het schaamteloos schenden van gemaakte afspraken. Hoeveel uitgestoken handen en aangereikte oplossingen wil de KLM-directie negeren? Als piloten maken wij afspraken en komen die na. Op het moment dat de directie moet leveren, geven ze vervolgens niet thuis en nemen de gelegenheid te baat om de cao eenzijdig op te breken. Hoe geloofwaardig kun je nog zijn als je met iedereen ruzie maakt en niet levert wat is afgesproken? Dan moeten wij op een gegeven moment onze steun maar staken, omdat investeren schijnbaar geen zin meer heeft en de agenda’s van directie en de VNV niet parallel lopen in de herstructurering van het bedrijf”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.
Speculatie op eventueel probleem
Het pensioenakkoord regelt o.a. eventuele bijstortingen bij tekorten of het minder afdragen van premie bij overschotten. Dit laatste was altijd het geval en bespaarde KLM tot nu toe rond de 400 miljoen euro aan afdrachten. Dit jaar lijkt voor het eerst sprake van een mogelijke bijstorting door KLM.
Door nu al eenzijdig alle pensioenafspraken op voorhand op te zeggen, zonder met de VNV aan structurele afspraken te willen werken om de problematiek op te lossen, is het gevolg dat nu een juridisch traject wordt ingezet om duidelijkheid te krijgen over de rechtsgeldigheid van de opzegging door KLM. “Het is spijtig dat dit zo moet lopen, zeker na de vorig jaar geleverde inspanningen ter verbetering van de bedrijfszekerheid van het mooie bedrijf. Er spreekt een grote ondankbaarheid en onredelijkheid uit en wij zullen er alles aan doen om die redelijkheid weer terug te krijgen, linksom of rechtsom”, aldus Verhagen.
OR niet betrokken in besluit
Saillant detail uit de dagvaarding is dat de KLM-directie de medezeggenschap van de ondernemingsraad omzeilt door intern een opzeggingsbesluit te nemen op 30 juni 2016 en alleen de uitvoering van dat besluit heeft opgeschort. Door nieuwe regelgeving zou een dergelijk besluit na 30 juni 2016 niet genomen kunnen worden zonder toestemming van de OR. Daarmee lijkt de opzegging bewust veel te snel genomen om de OR te passeren, maar is geen tijd genomen om alle consequenties te overzien.
Extra ledenbijeenkomst
Morgen wordt een bijeenkomst gehouden om de VNV-leden uitgebreid op de hoogte te brengen van de ontstane situatie en de noodzakelijkerwijs volgende stappen.