Studie en maatregelenpakket Schiphol bevestigen dat nachtslot voor vliegreizigers schadelijk en overbodig is
Vandaag zijn de resultaten gepubliceerd van een verkennende studie naar de gevolgen van een verbod op vliegen tijdens daluren in de nacht. We delen de zorgen die dit kabinet heeft over de gevolgen van een nachtsluiting voor Nederland en de reiziger. Een nachtsluiting is bovendien overbodig geworden, want er zijn door het huidige kabinet effectievere manieren afgesproken om in de nacht geluidswinst te boeken en beoogde doelen te behalen. Dat wordt ook bevestigd in de kabinetsreactie op de studie.
Achterhaald en overbodig
De verkennende studie is in opdracht van het vorige kabinet (Rutte IV) uitgevoerd en is dan ook ingehaald door de werkelijkheid. Inmiddels is er een alternatief maatregelenpakket voor Schiphol dat het geluidsdoel van 15% minder gehinderden in de nacht – wat ook door de luchtvaartsector wordt omarmd - dubbel en dwars realiseert. Dit pakket van minister Madlener realiseert namelijk een vermindering van ruim 30% gehinderden in de nacht.
De studie heeft geen rekening kunnen houden met het nieuwe maatregelenpakket. Zo wordt nog uitgegaan van het oude aantal vluchten, terwijl minister Madlener het aantal vluchten tijdens de nachtelijke daluren al beperkt met 5000 vliegbewegingen. Ook is de opbrengst van de maatregel om lawaaiige vliegtuigen te weren en de stilste vliegtuigen in de nacht in te zetten niet meegenomen in deze studie. De resultaten uit de studie in combinatie met het maatregelenpakket tonen aan dat een nachtslot op Schiphol schadelijk is voor Nederland en onnodig is om de kabinetsdoelen voor geluidsreductie voor omwonenden van Schiphol te realiseren. Omwonenden moeten prettig kunnen wonen in de omgeving van Schiphol en Nederlanders hebben recht op luchtvaart die betaalbaar en toegankelijk is.
Schadelijk voor Nederland en de reiziger
Vorig jaar april hebben de werknemers in de luchtvaart vertegenwoordigd door vakbonden VNC, VNV en NVLT de Tweede Kamer een petitie aangeboden voor het toegankelijk houden van luchtvaart voor de Nederlander. De VNV constateert dat dit kabinet de zorgen deelt dat een verbod op vliegen in de nacht negatieve gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van Nederland. Zo zou bij vertraging een vlucht moeten uitwijken naar het buitenland.
Wij roepen politiek Den Haag dan ook op luchtvaart toegankelijk en betaalbaar te houden en de resultaten van het huidige maatregelenpakket voor Schiphol af te wachten. Uit de berekeningen blijkt dat daarmee de door de politiek vastgestelde doelen voor minder hinder in de nacht ruimschoots worden behaald. Daarmee zijn verdere beperkingen in de nacht overbodig en bovendien schadelijk voor Nederland.