Reactie VNV op berichtgeving KLM over status gesprekken crewsterkte
Vandaag is in diverse media berichtgeving van KLM overgenomen over de status van de gesprekken tussen de VNV en KLM om de zomerdienstregeling veilig te stellen. De VNV neemt afstand van het beeld dat de KLM-directie probeert neer te zetten. Wij maken ons zorgen dat in een tijd waarin wij gezamenlijk de uitdagingen het hoofd moeten bieden, KLM ervoor kiest om geen oplossingen aan te dragen, maar met vingers te wijzen.
Wij hebben als piloten altijd laten zien bereid te zijn met de directie te willen meedenken en offers te brengen waar nodig. En ook nu hebben wij een omvangrijk pakket neergelegd dat ingrijpende gevolgen heeft voor heel veel collega’s.
Dit voorstel zou betekenen dat piloten onder andere harder gaan werken, minder invloed hebben op roosters en voor veel piloten betekent het een tijdelijke stop in hun carrièreontwikkeling, o.a. door het toelaten van externe ervaren piloten op zeer gewilde posities en een hoge mate van wet-leasing. Daarmee wordt KLM in de gelegenheid gesteld een inhaalslag te maken en structureel orde op zaken te stellen zodat het aan de vraag naar tickets kan voldoen en het bedrijfsresultaat kan verbeteren. Voor deze aanzienlijk hogere productie en volgens KLM zelf hogere winst op jaarbasis, vragen wij van KLM een eenmalige vergoeding en een verankering van een reeds bestaande tijdelijke afspraak om eenmaal per jaar in vrije tijd tegen een gereduceerd tarief te kunnen vliegen.
Feit is dat wij KLM al sinds 2022 waarschuwen voor de problemen waar zij nu voor staat. De opleidingen van piloten zijn te lang verwaarloosd, waardoor er nu een tekort is aan meer ervaren piloten op lange afstandsvluchten. Hoewel wij het probleem niet hebben veroorzaakt, zijn we wel bereid om mee te werken aan de oplossing. Niet alleen bij piloten, maar ook bij andere bedrijfsonderdelen zoals bijvoorbeeld E&M, is door de directie veel te lang gewacht met het aanpakken van de problemen.
Ook nu heeft KLM lang gedraald om de problemen rondom crewsterkte op te lossen. Door geen knopen door te willen hakken en geen oog te hebben voor de balans in de afspraken, is vooralsnog een akkoord uitgebleven. Ondanks dat KLM aangaf dat een akkoord in december noodzakelijk was, bleek KLM slechts één geplande overlegdag in december vrijgemaakt te hebben. Daarom hebben wij besloten om alvast een pakket met ingrijpende maatregelen voor te leggen aan onze leden waarover schriftelijk wordt gestemd. Een pakket waarvan ook de KLM-directie bevestigt dat zij daarmee de zomerdienstregeling kunnen redden.
Normaliter leggen we alleen een principeakkoord voor aan onze leden. Maar om de deadline van KLM mogelijk te maken, hebben wij een eindbod gedaan en voorgelegd aan onze leden. Daarmee hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen en maken we het voor KLM mogelijk dat als er een akkoord is van onze leden, zij noodzakelijke en ingrijpende maatregelen direct kunnen doorvoeren.
Hoewel KLM in de media de suggestie wekt dat de deadline voor de zomerdienstregeling zou zijn verlopen, hebben wij nog niet van KLM gehoord dat wij dit voorstel niet meer hoeven voor te leggen aan de leden. Daarmee gaan wij ervan uit dat een akkoord over dit pakket maatregelen nog steeds zinvol is voor komende zomer. Vanzelfsprekend staat het KLM vrij om hier een ondubbelzinnige stellingname in te doen.