Principeakkoord VNV en KLM waarborgt vakantie Nederlanders door zomerdienstregeling
Vandaag hebben VNV en KLM een akkoord bereikt over een pakket aan maatregelen waardoor de geplande intercontinentale vluchten van KLM zeker worden gesteld en structureel zaken op orde kunnen worden gebracht. Dit principeakkoord wordt aan de leden voorgelegd voor akkoord.
Wij hebben als beroepsgroep altijd laten zien bereid te zijn met de directie te willen meedenken om problemen in de vliegoperatie op te lossen. Het probleem zit niet zozeer in een tekort aan het totaal aantal piloten, maar aan de juiste specialisten op de verschillende vliegtuigen.
Overeengekomen is dat deze zomer externe piloten via wetleasing-contracten worden ingehuurd en wordt mogelijk gemaakt dat twee second officers op een viermansoperatie ingezet worden. Daarnaast krijgt KLM meer mogelijkheden om instructievluchten in te delen. Hierdoor worden de mogelijkheden voor vliegers minder om invloed te hebben op hun werkdagen en vrije tijd helaas wel beperkt.
Deze maatregelen bieden KLM ruimte om voldoende piloten op te leiden voor meer gespecialiseerde en ervaren plekken waar nu tekorten zijn. Dit principeakkoord heeft een looptijd tot april 2026. Doordat KLM met dit pakket in de gelegenheid gesteld wordt toch de intercontinentale productie zeker te stellen, een inhaalslag te maken op de crewsterkte en structureel orde op zaken te stellen staat hier een eenmalige vergoeding tegenover van ongeveer een half maandsalaris.
Zonder een gedegen aanpak en aanwas van piloten door de opleiding structureel aan te pakken komen we in de toekomst voor hetzelfde probleem te staan. Het is een gedeeld belang van piloten en management dat KLM een bloeiend bedrijf is en daarom zijn ook structurele maatregelen om de opleidingssystematiek te verbeteren nodig.