Persverklaring over Ethiopian-vlucht 302
Het voorlopige rapport van Ethiopian-vlucht 302 roept bij de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) ernstige twijfels op met betrekking tot het certificatieproces en het gebrek aan informatie en training die aan de vliegers wordt verstrekt over systemen die in de vliegtuigen geïnstalleerd zijn.
De bemanning van Ethiopian-vlucht 302 werd geconfronteerd met een complexe storing op hoge snelheid en dicht bij de grond. Tijdens deze storing gingen er diverse (hoorbare en soms tegenstrijdige) signalen af die de werkdruk verhoogden en het analyseren van het probleem significant bemoeilijkte. Daarbij werd de bemanning ook nog eens meerdere malen tegengewerkt door het MCAS-systeem dat de vliegtuigbesturing negatief beïnvloedde.
Ondanks de kennis van het ongeval met Lionair-vlucht 610 en de berichten van Boeing is de bemanning helaas niet in staat gebleken het vliegtuig onder controle te houden. De oorzaak van een ongeval als deze moet gezocht worden in het complete systeem van ontwerp tot en met certificering en kan in geen geval aan deze specifieke bemanning toegeschreven worden.
De VNV roept op tot een grondig onderzoek van beide voorvallen, niet alleen naar de directe oorzaak maar juist naar de gehele keten van ontwerp, certificering en training en dan vooral bij het introduceren van een nieuwe variant van een bestaand vliegtuigtype.