Ongenuanceerde rapportage staatsagent vol onjuistheden over KLM’ers
De vakbonden De Unie, VKP, NVLT, VNC en de VNV hebben kennisgenomen van de laatste rapportage over de staatssteun aan KLM. Tot onze spijt constateren wij dat de staatsagent met zijn kritiek opnieuw de werkelijkheid geweld aan doet en zich weer buiten zijn opdracht begeeft. De rapportages bevatten veel onjuistheden en persoonlijke meningen, waarbij bovendien onwelgevallige feiten worden genegeerd. Daarmee geeft het niet alleen een ongenuanceerd, maar vooral ook een onjuist beeld van KLM en haar werknemers.
Al in 2022 heeft KLM, slechts twee jaar na de start van de staatslening en corona, de lening geheel afgelost. Onder meer dankzij de door het personeel geleverde arbeidsvoorwaardelijke bijdrage. 33.000 KLM’ers zijn dankbaar geweest voor de steun van de overheid, maar zijn vooral ook trots hoe zij gezamenlijk deze moeilijke periode zijn doorgekomen. Het herstel van KLM alsook de sterke positie van KLM voor corona, met recordwinsten in 2018 en 2019, tonen de effectiviteit van de staatssteun en de enorme bijdrage van de KLM-werknemers tijdens de coronacrisis aan. Het beeld dat geschetst wordt in de rapportages herkennen wij dan ook niet.
ILO-uitspraak schending werknemersrechten genegeerd
Zo negeert de staatsagent opnieuw de uitspraak van de gezaghebbende International Labour Organisation (ILO), dat oordeelde dat het opgelegde loonoffer door de overheid een schending is van werknemersrechten. De minister bevestigt in reactie op vragen over de 4e rapportage dat er geen zelfstandige opgelegde loonoffers zijn gesteld. Daarmee is de rapportage over de naleving van arbeidsvoorwaardelijke voorwaarden op drijfzand gebaseerd en doet deze de werkelijkheid geweld aan.
Bijdrage werknemers aan KLM
Anders dan de staatsagent suggereert, heeft KLM door de enorme inzet van personeel de besparing van 15% op beïnvloedbare kosten in 2020, 2021 en 2022 ruimschoots gehaald. Alle KLM-medewerkers hebben bovendien een ongekende financiële bijdrage geleverd, waarbij de hoger betaalden zelfs tot 20% salaris moesten inleveren. De ogenschijnlijke poging in zijn rapportage om bepaalde werknemersgroepen tegen elkaar op te zetten of uit te lichten is niet alleen gestoeld op onjuistheden, het past vooral ook niet bij de rol van een rapporteur. Bovendien doen de vermeende oplossingen tot een kostenreductie onder personeelgroepen afbreuk aan de hoogwaardige werkgelegenheid en sociale standaard die KLM aan 33.000 werknemers in Nederland biedt en gaan deze volledig voorbij aan de huidige arbeidsmarktproblematiek
Rol staatsagent
De staatsagent had de opdracht de voortgang van de overheidsvoorwaarden te monitoren; niets meer en niets minder. Deze vijfde en laatste rapportage leest als een ware kruistocht tegen KLM en haar werknemers. De staatsagent gaat daarmee volledig buiten zijn boekje.
Wij constateren dat onze – reeds eerder gedeelde – zorgen over de rol van de staatsagent niet door de overheid zijn opgepakt. Daarmee doet deze rapportage opnieuw afbreuk aan de enorme bijdrage van alle werknemers aan het herstel van de sterke concurrentiepositie die KLM vóór de coronacrisis had verworven.
We gaan ervan uit dat met het terugbetalen van de lening en het opzeggen van het steunpakket nu een einde komt aan het mede door de staatsagent gevoede negatieve sentiment. KLM is een geweldig bedrijf met werknemers die zich hard inzetten om een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren.