Minister Madlener neemt petitie VNV-campagne voor belang van twee piloten in de cockpit in ontvangst
Vandaag heeft minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de petitie ‘ikwilveiligvliegen.nl’ in ontvangst genomen. De petitie, waarvoor in het afgelopen jaar campagne is gevoerd, werd binnen drie maanden ruim 46.000 keer ondertekend. De campagne van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers richt zich op het belang van twee piloten in de cockpit en daarmee tegen de plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te vervangen door techniek.
Onderdeel van de campagne was deze petitie waarmee de reiziger zich kon uitspreken tegen de risico’s die genomen worden met de veiligheid en die twee piloten het veiligst vindt. De VNV staat op het standpunt dat plannen om een piloot te vervangen vliegen veiliger moet maken. Wat de VNV betreft moeten innovaties in de cockpit vliegen veiliger maken en zijn twee piloten het veiligst. Een mening die door een groot deel van de Nederlanders wordt gedeeld, zo blijkt uit de massale ondertekening van de petitie.
Camiel Verhagen, voorzitter van VNV: “De huidige plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te vervangen door computers draagt niet bij aan het verhogen van de veiligheid en schaadt daarmee het publiek vertrouwen in de luchtvaart.”
We moeten juist het vertrouwen verhogen, in plaats van risico’s introduceren. Daarom hebben op initiatief van de VNV, luchtvaartprofessionals – cabinepersoneel (VNC) en de luchtvaarttechnici (NVLT) – en luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia het Veiligheidsakkoord ondertekend. Hiermee committeren zij zich gezamenlijk aan de verantwoordelijkheid om alleen nieuwe technologie in vliegtuigen te accepteren die vliegen bewezen veiliger maakt.
Verhagen: “Wij omarmen nieuwe technologie die ten goede komt aan nog veiliger vliegen. Twee piloten die samenwerken met bewezen technologie brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Daar hebben we in de afgelopen decennia ook flinke vooruitgang door. De huidige plannen van het weghalen van een piloot uit de cockpit hebben niet tot doel een veiligheidsprobleem op te lossen, maar creëert er juist een.”
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat: “Ik ken de zorgen van de VNV. De VNV heeft net als ik veiligheid hoog in het vaandel staan. Nieuwe technologische ontwikkelingen in de luchtvaart moeten wat mij betreft altijd tot meer veiligheid leiden, en de Europese luchtvaartorganisatie EASA deelt dit standpunt ook.”