KLM-vliegers roepen directie op én nemen hun verantwoordelijkheid
Afgelopen vrijdag stuurde de VNV namens de KLM-vliegers een oproep aan de KLM-directie om vóór zijn vliegers te gaan staan. Nu deze brief ook de weg naar de media heeft gevonden, achten wij het wenselijk de inzet en context van de brief toe te lichten.
De VNV heeft met deze brief het sentiment onder KLM-vliegers bij de directie onder de aandacht willen brengen. Er heerst onbegrip onder vliegers over de beperkte support van de KLM-directie ten aanzien van de vliegers in het publieke debat. De vliegers voelen zich onvoldoende gesteund door de bedrijfsleiding. Waar het voor publiek en andere medewerkers misschien niet altijd even makkelijk is om feit en fabel van elkaar te onderscheiden, is het juist aan de directie om onjuistheden weg te nemen.
De vliegers hebben vanaf de eerste dag van de wereldwijde corona uitbraak collectief en individueel, net als bij eerdere crises, hun verantwoordelijkheid genomen. Zij zijn tot ver buiten de cao werk- en rusttijden repatriëring en vervoer van (medische) goederen mogelijk blijven maken, ook waar dat risico’s en persoonlijke beperkingen waaronder veelvuldig quarantaine op een hotelkamer tot gevolg heeft. Via het inleveren van grote hoeveelheden vrije dagen en geld hebben zij eraan bijgedragen de korte termijn overleving van KLM veilig te stellen – een reductie tot nu toe van meer dan 10% wanneer dit wordt afgezet tegen 2019.
Wij beseffen ons dat er nog meer nodig is om KLM door de crisis te loodsen. Voor deze bijdragen is echter weinig aandacht. In plaats daarvan wordt onterecht gesuggereerd dat er sprake is van salarissen die niet marktconform zouden zijn en dat de beloning van de vliegers ten grondslag zou liggen aan de huidige problemen. Met de brief hebben wij namens de KLM-vliegers de directie opgeroepen om voor hun personeel te gaan staan en regie te nemen op het bestrijden van dergelijke onjuiste en onterechte beeldvorming.
De brief is geenszins een statement dat de vliegers zouden vinden dat zij geen loon of arbeidsvoorwaarden hoeven in te leveren om KLM door de crisis te helpen. De oproep aan de directie moet dan ook niet als dusdanig worden geïnterpreteerd. In de oproep wordt nogmaals onderschreven dat vliegers blijven bijdragen aan het herstel van KLM. We blijven in gesprek om op basis van het reorganisatieplan met KLM te komen tot aanvullende maatregelen om het bedrijf door de crisis te helpen. Vliegers kunnen echter KLM niet alleen redden.
De KLM-vliegers verzetten zich wel tegen het dicteren van de uitkomst van die gesprekken door de overheid. Niet alleen gaat de overheid daarmee een grens over waar het de relatie tussen werkgevers en werknemers betreft, hetgeen door vooraanstaande juristen onderschreven wordt (https://www.njb.nl/blogs/staatshulp-en-loonsverlaging/). Ook de wijze waarop deze bijdrage wordt gevraagd, maakt dat geen van de bonden verwacht hieraan op die wijze invulling te kunnen en zullen geven. Daaraan strikt vasthouden is dan ook onverstandig en schiet het doel voorbij.
De uitkomst van het overleg over herstructurering zal wat de vliegers betreft passend moeten zijn bij de uitdagingen waar KLM nu voor staat. Dat zal een palet van maatregelen zijn waar KLM daadwerkelijk mee geholpen is.