KLM-piloten leggen werk 1 uur stil
Op maandag 25 september leggen 3.200 KLM-piloten het werk 1 uur stil. Al sinds maart 2023 is het wachten op een nieuwe cao. Ondanks onze redelijke wensen is KLM tot dusver niet over de brug gekomen op ons voorstel en zijn we genoodzaakt om nu een schot voor de boeg te geven om te laten zien dat het onze leden menens is. Eerdere klantvriendelijke acties hebben helaas niets uitgehaald, zodat ons nu geen andere keus blijft dan deze 1 uurs prikactie door te zetten. Als de directie niet over de brug komt, volgen maandag 2 oktober stevigere acties.
Waarom wij actievoeren
We willen ons werk op hetzelfde niveau blijven doen zoals we dat altijd al hebben gedaan. Nu en in de toekomst. Daarom hebben wij voorstellen gedaan om de hoge werkdruk aan te pakken door bijvoorbeeld meer sturing te bieden op het inplannen van vrije dagen. Te vaak missen wij de verjaardag van onze kinderen en andere belangrijke levensmomenten die voor iedereen vanzelfsprekend zouden moeten zijn.
De afgelopen jaren hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen als de KLM-directie een financieel beroep op ons deed. Bovendien is de torenhoge inflatie niet gecompenseerd. Wij willen vergelijkbaar loon als voor de crisis en gelijke tred houden met piloten om ons heen. Daarnaast vragen wij een commitment van KLM dat vliegveiligheid ook in de toekomst op 1 staat. Dat betekent dat wij als eindverantwoordelijke voor vliegveiligheid betrokken willen worden bij besluitvorming over het vliegen met minder piloten in de cockpit. Als piloten staan wij voor de veiligheid van onze passagiers.
Wat wij bieden
Ons voorstel doet niet alleen recht aan de vliegers, maar is ook goed voor KLM. Wij zijn bereid om de productiviteit verder te verhogen, waardoor KLM honderden miljoenen extra inkomsten genereert. Daarnaast zorgen onze voorstellen ervoor dat piloten hun werk op verantwoorde en veilige manier kunnen blijven doen. In tijden van enorme vraag naar vliegen, tekorten onder piloten en een hoge werkdruk zou het behoud van gemotiveerd personeel cruciaal moeten zijn voor onze werkgever.
Gevolgen voor onze passagiers
Na zeven maanden cao-overleg met de KLM-directie en klantvriendelijke acties sinds augustus, heeft de VNV KLM opgeroepen om onze onderliggende, zeer terechte, zorgen serieus te nemen en tot een akkoord te komen op uiterlijk 22 september. Helaas is dat niet gelukt en zijn wij genoodzaakt onze acties op te voeren. Dit betekent mogelijk vertragingen voor onze gewaardeerde passagiers. Dat betreuren wij en wij doen er alles aan om hinder voor onze passagiers te beperken.
Concreet betekent het dat wij op maandag 25 september van 11 tot 12 uur het werk stilleggen zodat wij onze leden kunnen informeren over de ontstane situatie. We hopen - en kunnen ons eerlijk gezegd niet anders voorstellen - dat KLM onze zeer redelijke wensen zal inwilligen. Mocht dat niet zo zijn dan vinden er op maandag 2 oktober stevigere acties plaats.
Actievoeren heeft niet onze voorkeur, want wij willen onze passagier het liefst naar mooie bestemmingen brengen. Om onze passagiers zo min mogelijk hinder te laten ervaren, informeren wij tijdig en transparant over onze acties. Uiteraard staan wij altijd open voor nieuw overleg als blijkt dat KLM onze zorgen nu wel serieus wil nemen.