KLM-bonden nemen afstand van onjuiste weergave situatie bij KLM
Met verbazing hebben de bonden VKP, De Unie, NVLT en VNV kennisgenomen van het debat in de Tweede Kamer over de aandelenemissie AFKLM en de tussenrapportage van de staatsagent bij KLM. Helaas blijken er onjuiste beelden te bestaan over de overheidsvoorwaarden bij de leningen aan KLM en de bijdrage van het personeel van de KLM-groep.
KLM voldoet wel degelijk aan overheidsvoorwaarden
Er is door de staatsagent een beeld neergezet van een KLM die niet aan de voorwaarden van de overheid zou voldoen. KLM voldoet hier tot nu toe echter ruimschoots aan. In plaats van de vereiste 15% besparing op de variabele kosten is er 30% besparing gerealiseerd.
Terwijl het behouden van besparingen op de beïnvloedbare kosten door veranderde omstandigheden, zoals de krappe arbeidsmarkt, stijgende kerosineprijzen en luchthavengelden door deze hoge bezuinigingseis noodzakelijkerwijs investeringen in personeel en nieuw materiaal moeilijker te behalen wordt.
Er is geen sprake van zelfstandige arbeidsvoorwaardelijke eisen
Daarnaast zijn de observaties van de staatsagent bij KLM over de invulling van de overheidsvoorwaarden onjuist en ook niet in overeenstemming met de recente kabinetsreactie op het rapport van de VN-arbeidsrechtenorganisatie, de ILO. Nu stelt het Kabinet dat er geen zelfstandige arbeidsvoorwaardelijke voorwaarden zijn gesteld.
De handelswijze en de eerder door Kabinet afgedwongen arbeidsvoorwaardelijke eis zijn volgens ILO in strijd met internationale verdragen waar Nederland zich aan heeft verbonden. Het handhaven van de arbeidsvoorwaardelijke voorwaarden naar de toekomst toe kan volgens de ILO dan ook niet plaatsvinden. In het debat worden deze conclusies genegeerd en blijven politieke partijen – net als de staatsagent – op de stoel van de sociale partners zitten.
Woon-werkregeling
Ook bestaat een verkeerd beeld over de voortgang op de woon-werkregeling bij KLM. Deze regeling is in de internationale luchtvaart bij veel maatschappijen in gebruik voor cabine- en cockpitpersoneel. KLM en betrokken bonden hebben – opnieuw anders dan de staatsagent rapporteert – wél de handschoen opgepakt en een werkgroep gestart om te onderzoeken hoe de zorgen die in de Kamer leven kunnen adresseren.
Samen verder
Het gehele personeel levert in de operatie en financieel een enorme bijdrage aan het herstel van de KLM-groep. De overheidsvoorwaarde om 15% beïnvloedbare kosten te reduceren is, mede door de bijdrage van het personeel, ruimschoots voldaan. Het is echter aan KLM om die kostenreductie naar eigen inzicht in te vullen. Het dit jaar uitkeren van de uitgestelde loonsverhoging van 5% aan het personeel om het koopkrachtverlies te dempen, past daarin. Samen werken wij nu en de komende zomer toegewijd aan het herstel en de toekomst van de KLM-groep onder uitdagende omstandigheden van tekorten en zeer hoge werkdruk.