In actie voor altijd twee piloten in de cockpit
– Campagne ‘Ikwilveiligvliegen.nl’ van start –
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert 5 februari op Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO). Vliegtuigbouwers willen onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.
Camiel Verhagen, voorzitter VNV: “Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”
Twee samenwerkende piloten in de cockpit essentieel voor de veiligheid
Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens dé essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. Een systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct.
Met deze campagne vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten het veiligst vindt, roepen we op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen. Zo geven we gezamenlijk een belangrijk signaal af aan vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit: veiligheid voor alles.
Vervanging van een piloot door onbewezen technologie creëert nieuwe veiligheidsrisico’s
Negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Verhagen: “Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”
Niet gokken met veiligheid
Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen. Wij stellen voor om:
- Allereerst onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen.
- Onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het weghalen van één piloot uit de cockpit.
- Nieuwe technologie pas te introduceren als de vliegveiligheid ermee wordt verhoogd. Dit betekent dat we deze nieuwe technologie toevoegen aan het bestaande systeem van twee samenwerkende piloten om de veiligheid voor passagiers verder te verhogen.