Het roer moet om
2016 was een bewogen jaar voor de luchtvaart en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Het was wederom een bijzonder veilig jaar, maar geenszins een jaar waar alles zich ten positieve heeft ontwikkeld. Zo is Schiphol volgevlogen door slecht beleid en missen we nog altijd een daadkrachtige overheid om sociale misstanden en oneerlijke concurrentie aan te pakken, zegt de VNV-voorzitter Steven Verhagen in zijn nieuwjaarsboodschap.
Vliegveiligheid een project dat nooit af is
2016 was wederom een bijzonder veilig vliegjaar, met KLM als de veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa. We mogen wat de VNV betreft niet op onze lauweren gaan rusten. Het project vliegveiligheid is, zeker met een alsmaar drukker wordend luchtruim, nooit af en begint zwaktes te vertonen daar waar werkomstandigheden een negatieve invloed hebben op de vliegveiligheid.
Schiphol is vol door slecht beleid
Luchtvaartmaatschappijen komen steeds meer klem te zitten op Schiphol. Het gerommel rondom de vliegbewegingen, waarbij Schiphol dichtgevlogen wordt door maatschappijen die niets bijdragen aan de werkgelegenheid, de economie of het netwerk, is exemplarisch. Het selectiviteitsbeleid op Schiphol heeft de afgelopen jaren gefaald en dient wat de VNV betreft in 2017 met een hoop politiek kunst- en vliegwerk gerealiseerd te worden.
Aandacht voor eerlijke concurrentie ook in 2017
2016 was tevens het jaar waarin Europese overheden sociale misstanden gedoogden. Ook bij de Nederland overheid was er geen behoefte om schijnzelfstandigheid en uitbuiting bij luchtvaartmaatschappijen met een basis in Nederland aan te gaan pakken. De VNV blijft ook in 2017 via Europeans for Fair Competition, www.e4fc.eu, drukken op het voorkomen van ongelimiteerde markttoegang voor Midden-Oosten carriers, die met tientallen miljarden aan staatssteun begunstigd worden, besluit de VNV-voorzitter.