Geen reductie van vliegbewegingen in 2024
Vandaag heeft minister Harbers bekendgemaakt dat de eerste stap in de krimp van Schiphol naar 460.000 vliegbewegingen per 31 maart 2024 is opgeschort. Aanleiding is de conclusie dat de experimenteerregeling (spoor 1) de afspraken in luchtvaartverdragen met diverse derde landen, waaronder de VS en Canada, onder druk zet. Daarnaast heeft de Europese Commissie haar zorgen geuit over het uitblijven van een balanced approach procedure voor het reduceren van slots naar 460.000 vliegbewegingen middels een experimenteerregeling.
De VNV vindt dit een verstandig besluit, omdat deze stap zeer grote en ongewenste effecten zou hebben gehad. De luchtvaartsector is ook zonder dit besluit volledig gecommitteerd om geluidsreductie voor omwonenden te realiseren en de VNV steunt dan ook de snellere uitrol van operationele maatregelen uit het geluidsreductieplan 'Schoner, stiller, zuiniger' van luchtvaartmaatschappijen.
Wat ons betreft is dat ook de weg voorwaarts en werken sector en overheid samen om geluidsreductiedoelen voor omwonenden te halen, zonder de negatieve effecten op werkgelegenheid, verbondenheid en vestigingsklimaat. Daarvoor hebben luchtvaartmaatschappijen al eerder het alternatieve plan aangeboden. De VNV heeft samen met andere vakbonden in het kader van de inbreng op de balanced approach procedure voor krimp naar 452.000 vliegbewegingen ook alternatieve voorstellen gedaan die operationeel uitvoerbaar zijn en geluidsreductie opleveren.