'Europese luchtvaart in de uitverkoop'
Vandaag wordt door de Europese Commissie (EC) het Europese luchtvaartpakket gepubliceerd. “De EC onderschat de uiterst precaire situatie van de Europese luchtvaart en haar werkgelegenheid”, zegt Steven Verhagen, voorzitter Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Dit luchtvaartpakket heeft de ambitie een dialoog te starten over het openstellen van landingsrechten met maatschappijen uit onder andere het Midden-Oosten, China en Turkije. Onderdeel daarvan zijn voorwaarden voor eerlijke concurrentie.
Eerlijke concurrentie
De EU wil eerlijke concurrentie borgen in toekomstige luchtvaartverdragen. Hoewel dit positief is, is er tot op heden geen enkel verdrag dat een daadwerkelijk handhaafbare voorwaarde kent. "Bij deze belofte is scepsis het enige gepaste antwoord”, aldus Verhagen. "Zeker gezien de Commissie laat weten maatregelen tegen oneerlijke praktijken slechts te overwegen. Dat stadium zou nu wel gepasseerd moeten zijn. Een effectieve, handhaafbare voorwaarde van eerlijke concurrentie en dus geen enkele staatssteun, zou voorwaarde nummer één moeten zijn bij de start van de onderhandelingen." Verder beoogt de Commissie de deuren wagenwijd open te zetten voor niet-Europese investeerders, door regelgeving (zoals maximaal 49 procent eigendom) te schrappen. "Dit is het startsein voor de uitverkoop van de Europese luchtvaart. De zeggenschap over de luchtvaartinfrastructuur in Europa krijgt de Arabier of Chinees er gratis bij”, aldus Verhagen.
Uitbuiting
“Bovendien worden met dit pakket de arbeidsomstandigheden van de Europese piloot ondermijnd”, zegt Verhagen. “Dit gaat ten koste van luchtvaartveiligheid.” Hij geeft aan dat de Europese Commissie zaken als pay to fly, waarbij afgestudeerde piloten moeten betalen om een arbeidscontract te kopen om te mogen vliegen, niet aanpakt. “Daarnaast staat de deur met betrekking tot het dumpen van Europese arbeidsvoorwaarden wagenwijd open door het toelaten van niet-Europese piloten bij Europese maatschappijen zonder dat ze aan de vereisten van European Aviation Safety Agency (EASA) hoeven te voldoen. Zowel de positie van de Europese vlieger als de vliegveiligheid in het algemeen staan onder druk.”
Drones
De VNV onderkent het groeipotentieel van drones voor de Europese economie. De EU onderschat echter de veiligheidsrisico’s van deze onbemande vliegende objecten. “Drones zouden aan dezelfde regels moeten voldoen als die van kracht zijn voor de burgerluchtvaart”, zegt Verhagen. “Totdat een even hoog veiligheidsniveau is bereikt als in de burgerluchtvaart om onder andere botsingen met passagierstoestellen te voorkomen.” De VNV pleit al langer voor een overkoepelende regelgeving voor alle luchtvaart binnen hetzelfde luchtruim.