Europese Commissie geeft groen licht aan steunpakket KLM
De VNV heeft kennisgenomen van het besluit van de Europese Commissie om het Nederlandse staatssteunpakket aan KLM goed te keuren. De VNV is positief over de hulp die aan KLM geboden wordt. Maar de Europese Commissie geeft geen reactie op de klacht die wij met de andere KLM-vakbonden hebben ingediend en die is daarmee dan ook niet weerlegd. Wij achten onze bezwaren dan ook nog steeds gegrond en blijven het onacceptabel vinden dat met het steunpakket afbreuk wordt gedaan aan de fundamentele arbeidsrechten van de werknemers.
Op basis van de beschikbare informatie lijkt de Europese Commissie het steunpakket alleen langs het tijdelijke Europese staatssteunkader getoetst te hebben. De VNV heeft met vijf andere vakbonden juist aangegeven dat het steunpakket in strijd is met de fundamentele arbeidsrechten die van kracht zijn in alle 27 Europese lidstaten. Daarop zou het pakket – zoals alle Europese besluiten – ook getoetst moet worden. Op basis van het begeleidende persbericht lijkt de door ons beargumenteerde schending van fundamentele arbeidsrechten niet weerlegd. Een reactie op de door ons ingediende klacht hebben wij op dit moment nog niet ontvangen. Daarmee is er niets veranderd aan onze inhoudelijke bezwaren en beraden wij ons op vervolgstappen.
Klacht tegen arbeidsvoorwaardelijke voorwaarden steunpakket KLM
De VNV, De Unie, CNV, VKP, VNC, NVLT constateren dat de gestelde voorwaarden bij het steunpakket aan KLM op arbeidsvoorwaardelijk gebied dusdanig specifiek en dwingend zijn, dat zij een inbreuk vormen op de fundamentele arbeidsrechten. Zo lijken de voorwaarden niet in lijn met de Fundamental Principles and Rights at Work van de ILO zijn door alle 27 lidstaten van de Europese Unie geratificeerd, alsmede het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie en het Europees Sociaal Handvest. Uit deze verdragen en regelgeving vloeit voort dat sociale partners in vrijheid over collectieve arbeidsvoorwaarden moeten kunnen onderhandelen. Deze vrijheid van de sociale partners betekent tevens dat de overheid zich niet mag inmengen in de arbeidsvoorwaarden die in collectieve arbeidsovereenkomsten worden vastgelegd. Het is evident dat het stellen van specifieke voorwaarden door de overheid de onderhandelingsruimte beperkt.
Er zijn ons door de Europese Commissie, Nederlandse staat of KLM geen moverende argumentatie gegeven die het ter zijde schuiven van deze fundamentele rechten rechtvaardigen.