Besluit Europese Commissie balanced approach krimp Schiphol
Vandaag heeft de Europese Commissie (EC) haar oordeel geveld over het balanced approach-pakket dat de Nederlandse overheid heeft ingediend. De EC onderstreept de zorgen die wij ook hebben over het onvolledig meewegen van vlootvernieuwing. Ook wijst de EC terecht op meer inzet van operationele maatregelen. Het kan niet zo zijn dat de overheid de kritiek van de EC negeert. Wij roepen de overheid op deze aanbevelingen ter harte te nemen alvorens verdere stappen te zetten.
Kritiekpunten VNV
De EC oordeelt, net als de VNV en verschillende sectorpartijen, dat het doel geluidsreductie en niet krimp moet zijn. Daarnaast constateert de EC dat de Nederlandse overheid onvoldoende uitgelegd heeft waarom slechts een gedeelte van de vlootvernieuwing wordt meegerekend. Ook wordt in het oordeel benadrukt dat de Nederlandse overheid niet genoeg onderzocht heeft wat zij kan doen om mogelijke geluidsreducerende maatregelen in te voeren, zoals innovatieve landingsprocedures en navigatietechnieken (waaronder NADP-2). De VNV heeft het voortouw genomen om gedurende het traject samen met de andere werknemersorganisaties in de luchtvaartsector deze kritiekpunten bij de EC aanhangig te maken. Wij voelen ons gesteund dat de EC dit nu ook zo blijkt te zien.
Vervolg
Wij roepen de Nederlandse overheid op om de zorgen van de Europese Commissie serieus te nemen door het huidige en mogelijk aanvullende maatregelenpakket ten behoeve van 20% minder gehinderden hierop aan te passen. Aan de Europese Commissie vragen wij om de reactie van de Nederlandse overheid op deze uitspraak te beoordelen en te bepalen of zij de bezwaren op een juiste manier heeft aangepakt. Daarmee zou namelijk mogelijk het geluidsdoel gerealiseerd kunnen worden zonder dat het krimpen van aantal vluchten noodzakelijk is.