Fatigue Risk Management System
Fatigue Risk Management System, kortweg FRMS, is een datagedreven systeem van continue monitoring en management van vermoeidheidsgerelateerde veiligheidsaspecten. Het is gebaseerd op wetenschappelijke principes en kennis én operationele ervaring, wat ervoor zorgt dat operationeel personeel op een adequaat niveau van waakzaamheid hun werkzaamheden kan uitvoeren.
Dit systeem zorgt ervoor dat factoren die vermoeidheid veroorzaken worden meegewogen in het vaststellen van omlopen en het draagt bij aan een realistische balans van veiligheid, productiviteit en kosten.
Het FRMS Operators Manual dat hiervoor in 2011 is opgesteld, is een gezamenlijke inspanning van ICAO, IATA en IFALPA. Samen met IFALPA is ook de VNV van mening dat FRMS in de toekomst een grotere en bredere rol is toebedeeld en dat het belangrijk is dat FRMS goed geïntroduceerd wordt.
In november 2015 publiceerde de VNV haar visie op FRMS in een position paper.
Bijlagen:
- FRMS Vermoeidheid in enen en nullen - Op de Bok mei 2017
- Wat doet vliegtechnische zaken? FRMS en de vliegtijdenwet (FTL) - Op de Bok september 2016
- FRMS - Op de Bok juli/aug 2015
- ECA publiceert twee position papers: Fatigue Risk Management en Remote Tower Services – Op de Bok januari 2015
- Ledenlunch Fatigue – Op de Bok december 2014
- Managen vermoeidheid, noodzaak of modegril – Op de Bok mei 2014
- FRMS Operators Manual – First edition July 2011– IATA, ICAO, IFALPA